donderdag 10 april 2014

Project 'Warme herinneringen'



Voorwerpen krijgen betekenis door het verhaal dat erbij hoort. Vaak is dat verhaal verbonden met een gebeurtenis, een persoon.
De trouwring van je moeder, de klompen die je aan had toen de brand uitbrak, het rolletje pepermunt in de jaszak van je opa.

´Mijn moeder was altijd aan het naaien. Het zoeven van de naaimachine, de klosjes kleurige garen, het meetlint op tafel… Steeds als ik zo’n ouderwets meetlint zie, denk ik aan haar.´
Het project ´Warme herinneringen´ zet de schijnwerper op een voorwerp en de vrouw waar het aan verbonden is. Ieder voorwerp wordt tentoongesteld in een eigen stoofje. Het stoofje staat voor warmte, huiselijkheid en misschien ook een vleug nostalgie. Zo staat deze vrouw, haar verhaal, de tijd en wereld waarin zij leeft (leefde) weer even in het middelpunt van de belangstelling. De verzameling stoofjes en verhalen is als totaalobject /installatie te zien tijdens de expositie ‘Dichtbij’, vanaf september 2015 in het Centrum Beeldende Kunst De Fabriek in Emmen.

´Als mijn oma op het land ging werken, had ze een zelfgemaakt zakje om haar middel geknoopt met wat spulletjes die ze bij de hand wilde hebben. Ik weet eigenlijk niet wat er in zat, misschien een kam, wat snoepjes, een zakdoek… Ik heb het zakje altijd bewaard.´

Wij zijn op zoek naar warme verhalen van vrouwen of over vrouwen, die u dierbaar zijn of waren en naar het voorwerp dat daar-bij hoort. Hebt u een voorwerp dat verbonden is aan een dierbaar persoon? Vertel ons het verhaal en laat ons kennis maken met deze bijzondere persoon in uw leven.

´Mijn tante kon fantastisch tekenen maar heeft daar nooit iets mee kunnen doen. Haar tekenpotlood heb ik nog steeds. Als herinnering aan haar en om niet te vergeten dat je soms het lot in eigen handen moet nemen.

Voorwerpen en verhalen houden (de herinnering aan) mensen levend.
Bel of mail ons. Wij zijn heel benieuwd naar uw verhaal.

Ellen Kroeze | Beeldend kunstenaar | 0613511793 | info@helderrood.nl
Elke Beekman | tekst en communicatie | 0625024391 | info@bureaubinnenwerk.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten